Grænseland og Identitet
Dette materiale er udarbejdet af © FALIHOS & Projekt M. Filmene er udarbejdet af Projekt M, bl.a. i samarbejde med Grænseforeningen. Grænseforeningen har fuld brugsret til materialet, der består af seks film med tilhørende undervisningsoplæg. Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Mette Damgaard Jørgensen & Dennis Hornhave Jacobsen.

Den dansk tyske grænseovergang
Foto: Lars Salomonsen
Film og materiale er støttet af: Kulturministeriets og Folketingets pulje til markering af Genforeningsjubilæet 2020, Traugott Møllers Fond, Alving Fonden, Bestles Fond,Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, Konsul George Jorck og hustru Emma Jorck´s Fond.
-
Overordnede læringsmål for Historie og Samfundsfag - udskolingen
Hver af forløbene i læremidlet underbygger, at undervisningen kan leve op til kompetenceområder inden for både historie og samfundsfag eksempelvis:
Historie
– Sprog og skriftsprog
– Det lokale, regionale og globale
– Historiekanon
– Historisk bevidsthedSamfundsfag
– Sociale og kulturelle forhold
– Politik
– Samfundsfaglige metoder
De enkelte film med tilhørende undervisningsmateriale:
-
Introfilm og introduktionsmateriale
Se filmen nedenfor, og find det tilhørende undervisningsmaterialet her.
-
Film 2 og materiale til tema: En splittet tid
Se filmen nedenfor, og find det tilhørende undervisningsmateriale her.
-
Film 4 og materiale til tema: Hvorfor rejse?
Se filmen nedenfor, og find det tilhørende undervisningsmateriale her.