Forord

Velkommen til ietGrænseland.dk, der Grænseforeningens undervisningssite målrettet ungdomsuddannelserne.

Byskilte

ietGrænseland.dk så dagens lys i 2015. Nu er undervisningssitet blevet opdateret.
Foto: Alexander Leicht Rygaard

Undervisningssitet ietGrænseland.dk så dagens lys i 2015. Sitet er uafhængigt og redigeret af Grænseforeningen. Sitet er oprindeligt udviklet med støtte fra en række fonde.

Formålet med sitet var dengang at give elever og lærere på ungdomsuddannelserne adgang til et inspirerende og spændende materialer om det dansk-tyske grænseland. Sitet skulle være mere end en undervisningsbog og udfordre både i form og indhold. Det er fortsat ambitionen!

I de ni år, der er gået, er der løbende kommet flere opgaver, aktiviteter og undervisningsforløb til.

Hver opgave er samlet på en side, så man hurtigt kan danne sig et overblik og navigere rundt mellem opgaveformuleringer og materiale.

I materialet er der mest fokus på fagene historie og samfundsfag, men også opgaver målrettet tysk og dansk – ligesom der er flere flerfaglige muligheder. Desuden står det den enkelte underviser frit for at inddrage andre fag.

Er du til gengæld lærer i tysk eller lærer i det tyske undervisningssystem og har lyst til at fokusere på Grænselandet, så er Grænseforeningens undervisningssite imGrenzgebiet.de, måske noget for dig. Og er du lærer i grundskolen, så kan du besøge Grænseforeningens site Moinmojn.dk.

Fælles for alle tre sites er, at vi i Grænseforeningen mener, at Grænselandets historie og samtid er relavnt i undervisningen – også i 2024. Over 100 års erfaring med en demokratisk fastlagt landegrænse har noget at lære os alle sammen. Grænselandets flertal og mindretal har været gennem en udvikling fra mod hinanden til med hinanden og til for hinanden. Mødet mellem danske og tyske og mindretalsborgeres forholden sig til begge nationaliteter og deres egen identitet i et grænseland er ikke bare grundlag for historisk forståelse, men også for nutidig forståelse og fortsat udvikling.

IetGrænseland.dk bliver hele tiden opdateret med nye opgaver og aktiviteter. Samlet har sitet fået et ansigtsløft i 2024. Grænseforeningen og hjemmesidens redaktion ønsker lærere og elever god rejse ind i grænselandets righoldige og inspirerende verden.

God fornøjelse!

Hanne Sundin, direktør for Grænseforeningen.