Sprogets betydning for mindretal og flertal
Formål: Du får indsigt i de problemstillinger, der er forbundet med tosprogethed.
Forudsætninger: Du skal kende til mindretalsordningerne fra 1955.
Foto: Harro Hallmann/BDN
A: Se videoerne med mindretalsmedlemmer fra ”Hverdagsliv i grænselandet”.
- Hvad betyder sproget for de adspurgte mindretalsmedlemmers identitet?
- Hvad siger de om relationen til flertalsbefolkningen?
B: Læs Kathrine Hoops tekst og artiklen med Per Øhrgaard.
- Redegør for de vigtigste pointer
- Tænk på dine svar fra opgave A og sammenhold dem med Kathrine Hoop og Per Øhrgaards synspunkter.
C: Brug analysemodellen (fig. 4.3) i Gunvor Vestergaard: KulturNU (2021) til at afdække afsender og modtager – og hvilke reaktioner, der er – i teksterne fra Katrine Hoop og Per Øhrgaard.
D: Prøv at opstille en model for, hvordan man skal/kan fremme tosprogethed i en monokulturel og i en flerkulturel verden.
E: Afprøv din model ved opsøgende undersøgelser i dit lokalområde. Udarbejd en spørgemanual som du kan tage afsæt i, når du stiller spørgsmål.