Mod afstemning i 1920
Formål: Formålet med opgaven er at få forståelse for de politiske og samfundsmæssige omvæltninger, der skete i Tyskland 1918 og at beskæftige sig med de strukturer, der står bag en revolution. Det skal dreje sig om spørgsmål som f.eks. Hvordan udløses oprørstendenser i en bestemt befolkningsgruppe? Hvad fremmer disse tendenser? Og hvilken effekt kan dette have udover denne befolkningsgruppe?
Forudsætninger: Du bør kende til hovedtrækkene i dannelsen af Weimarrepublikken.
Matroser i Kiel under Novemberrevolutionen.
Foto: Deutsches Bundesarchiv/Wikimedia Commons
A: Hvordan så den samfundsmæssige situation i kejserriget før den 1. Verdenskrig ud? Hvad kan have været revolutionsfremkaldende?
B: Hvilke følgevirkninger havde Første verdenskrig på flåden og civilbefolkningen? Hvorfor fandtes der overhovedet en situation i Kiel, som kunne udløse en revolution?
C: Hvad skete der konkret i Kiel og hvordan spredte revolutionen sig til hele det tyske rige?
D: Hvilke effekter havde revolutionen i Kiel (f.eks. flådens afrejse, omstilling til fredsøkonomi)? Hvilke konsekvenser havde situationen i Kiel for resten af riget (f.eks. parlamentarisme, borgerkrig, oprør)?
E: Hvordan blev revolutionen tolket og modtaget i løbet af tiden og hvilken betydning havde det for den tyske historie?
F: Hvilken betydning fik opstanden for ophøret af 1. Verdenskrig?
Bruno Topff (1886-1920) ledede soldaterrådet i Sønderborg, der tog magten over byen i fire dage i november 1918.
Foto: Wikimedia Commons
Matroser fra skibet "Prinzregent Luitpold" på skibets dæk med et skilt påmalet teksten "Soldatenrat Kriegsschiff Prinzregent Luitpold. Es lebe die sozialistische Republik".
Foto: Deutsches Bundesarchiv/Wikimedia Commons