Har vi fordomme om hinanden?
Formål: Formålet med opgaven er at undersøge, hvordan vi ser på hinanden og derved finde ud af hvilke klichéer og fordomme, der eksisterer på begge sider i grænselandet mellem Danmark og Tyskland.
Forudsætninger: Det vil være godt, hvis du er bekendt med definitioner til begreber som stereotyper, fordomme og klichéer inden du går i gang med opgaven.
Foto: pixabay
A: Lav en undersøgelse hvor I spørger personer fra både mindretallet og flertallet i grænselandet. Tag f.eks. følgende spørgsmål i betragtning:
- nævn 3 immaterielle ting, som I forbinder med Danmark henholdsvis Tyskland
- nævn 3 positive ting om Danmark, henholdsvis Tyskland
- nævn 3 negative ting om Danmark, henholdsvis Tyskland
- Hvad synes I er “mærkeligt” ved/i det andet land?
Skriv dine svar ned.
B: Hvordan opstår klichéer og stereotyper egentlig?
- Hvordan skabes og udvikles de og
- hvilke mekanismer sørger for at nogle klichéer holder sig så stædigt gennem tiderne.
- Hvilken social funktion har stereotyper og fordomme?
C: Er I allerede blevet mødt med fordomme, f.eks. på grund af jeres udseende, jeres navn, jeres bopæl eller andet?
- Hvordan kunne man forandre dette syn på hinanden?
- Hvordan kunne man befri hinandens blik på hinanden fra fordomme og klichéer?
- Arbejd sammen på mulige løsninger.
D: Kig powerpoint om typisk dansk – typisk tysk igennem
- Find ud af hvad forskningsprojektet SMiK konstaterer om typisk dansk – typisk tysk.
- Hvad bemærker du umiddelbart af fordomme og stereotyper mellem danskere og tyskere?
- Brug dine svar fra spørgsmål A og lav en wordle og sammenlign med SMiK-projektets tilsvarende oversigter.
- Hvordan stemmer dine resultater overens med resultaterne i SMiK?
Foto: pixabay