Skolesystemets rolle i mindretalsdannelse og dannelsen af mindretallet
Formål: I denne opgave skal du undersøge, hvilken rolle skolesystemet som institution har spillet for grænselandets nationale mindretal samt for den enkelte mindretalsborgers identitet historisk og i dag.
Forudsætninger: Du skal kende til teorier om identitetsdannelse og socialisering. Derudover skal du have et grundlæggende overblik over grænselandets historie, herunder 1864, Köller-tiden og Genforeningen i 1920.
Vandrelærer Niels Kjems med elever.
Foto: Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig
A: Redegør for mindretalsskolers betydning for identitet og identitetsdannelse i mindretallene. Tag udgangspunkt i videoerne fra ”Hverdagsliv i grænselandet” i materialelisten.
B: Med København-Bonn Erklæringerne i 1955 fastslog Danmark og Tyskland gensidigt de to mindretals ret til at drive mindretalsskoler.
- Gør rede for, hvad København-Bonn Erklæringerne siger om skoler.
- Sammenlign herefter med
- sprogreskripterne af 1851 og fordanskningspolitikken i tiden før 1864.
- de danske skolers kår under Køller-tiden.
- Diskutér hvilken udvikling, der har fundet sted.
C: Undersøg, hvilken rolle mindretalsskoler har spillet for uddannelse og dannelse i grænselandet. Kig herunder på
- hvilken betydning Genforeningen havde for skolesystemet i grænselandet.
- vandrelærernes rolle for dansksindede skoler og for mindretallet generelt
D: Hav jeres svar fra opgave A in mente og diskuter, hvilken rolle den historiske baggrund spiller for opfattelser af mindretalsskolerne i mindretallene i dag.