Håndarbejde som politik og kvindekamp eller forældet kønsideal?
Formål: At få indblik i kvindekamp, ligestilling og national identitet med udgangspunkt i håndarbejde som praksis.
Forudsætninger: Samfundsfag: Du skal kende til sociologiske begreber som socialisering og identitet/identifikation samt familieformer historisk og i dag (tag evt. udgangspunkt i undertemaet Familier før og nu)
Historie: Du skal have en grundlæggende viden om den nationale kamp i Sønderjylland i årene omkring Genforeningen i 1920 (du kan med fordel arbejde med opgaven Køn, krig og den nationale kamp før denne opgave).
For mange er strik og andet håndarbejde et afbræk fra hverdagen - er håndarbejde kun en indadskuende aktivitet, eller kan det også være politisk?
Illustration: Vecteezy
A: Læs artiklen ”Selvfølgelig er der ingen modsætning mellem håndarbejde og feminisme” og besvar følgende spørgsmål:
- Hvilken sammenhæng ser skribenten mellem håndarbejde og den politiske udvikling?
- Hvordan bliver håndarbejde brugt politisk/aktivistisk i dag?
B: Undersøg, hvordan håndarbejde blev brugt i den nationale kamp i grænselandet i årene omkring 1920?
- Hvilken rolle spillede kvinder i grænselandet og resten af Danmark og deres håndarbejde i denne periode?
C: Tag stilling til følgende dilemma:
Kan man (uanset køn) være feminist i det 21. århundrede og samtidig have ”traditionelle” sysler som håndarbejde o.lign. som hobby?
Diskuter jeres svar – hvordan formes vores interesser?
Tag udgangspunkt i jeres viden om socialisering, kønsroller og identitet/identifikation.
D: Overvej, hvordan håndarbejde iscenesættes på sociale medier. Eksempler:
Gå selv på opdagelse på andre platforme eller inddrag andre profiler, I allerede kender.
Sammenhold de forskellige profiler med jeres diskussion i opgave C og de forskellige argumenter i artikelserien ”Er strikketøjets genkomst et knæfald for patriarkatet?”
E: Overvej, hvilket forhold du og din omgangskreds har til håndarbejde.
Laver du selv håndarbejde (strik, hækling, broderi, vævning…)? Hvorfor/hvorfor ikke?
Lav et mini-interview med mindst en, du kender, der laver håndarbejde. Brug interview-skemaet.
Sammenlign jeres svar i klassen:
- Hvad er de mest almindelige grunde til, at dem I kender laver håndarbejde?
- Hvordan fordeler svarpersonerne sig på køn? Alder?
- Er der forskel på, hvorfor svarpersonerne laver håndarbejde afhængigt af køn? Alder?
- Kan I se forskelle i køn eller alder på de grunde svarpersonerne giver til at de laver håndarbejde?
Broderi, der markerer Den Slesvigske Kvindeforenings jubilæum.
Verset er fra den danske protestsang "Det haver så nyligen regnet".