National identitet og bindestregsidentitet
Formål: Få indsigt i sammenhænge mellem identitet, nation og nationalstat. Reflektere over hvilken betydning national identitet har for den enkelte og for nationalstaten.
Forudsætninger: Du skal kende til begrebet national identitet
Ung fra det danske mindretal i Sydslesvig holder oplæg ved Ungdommens Folkemøde.
Foto: Grænseforeningen
A: Hvad og hvem bestemmer vores nationale identitet?
- Det sted vi er født
- Vores pas
- Det sted vi identificerer os med
- Det vi føler for
- Det vi vælger
- Det sprog vi taler
B: Hvordan opfatter I jeres nationale identitet i klassen/gruppen? Hvad betyder den for jer? Hvornår tænker I over den?
C: Lav en voxpop, hvor I interviewer hinanden eller andre på skolen omkring opfattelsen af national identitet (brug ovennævnte spørgsmål). Interview jeres bedsteforældre eller nogen fra deres generation. Sammenlign svarene.
D: Undersøg, hvilken betydning national identitet har for det danske og det tyske mindretal i grænselandet. Er der forskel mellem generationerne?
E: Diskuter, hvilken betydning national identitet har for en nationalstats sammenhængskraft.
F: Forklar, hvad der ligger i begrebet bindestregsdansker.
G: Undersøg, hvordan unge fra mindretallene i det dansk-tysk grænseland opfatter sig selv?
H: Vurder, hvad det betyder for nationalstater som Danmark og Tyskland, at et voksende antal borgere definerer sig selv ud fra flere nationale identiteter. Er det en trussel eller en berigelse?