- det at skabe fællesskaber
Formål: Du får en forståelse for, hvad national identitet er, hvordan den opstår og hvilken indflydelse den fysiske grænse har.
Forudsætninger: grundlæggende forståelse for identitetsdannelse og socialisering.
A: Gør rede for begrebet national identitet. Kom herunder ind på hvem og hvad, der definerer ens nationale identitet.
B: Der kan være mange forskellige scenarier for den fysiske grænses synlighed.
Helt væk/åben _____________________________________________ Totalt lukket
Opstil 3 forskellige scenarier for den fysiske grænse mellem Danmark/Tyskland eller Danmark/Sverige.
I hvilke situationer vil scenarierne kunne komme på tale? Hvad vil de forskellige scenarier betyde henholdsvis lokalt og nationalt?
C: Hvad gør grænser ved det nationale fællesskab? Udfyld skemaet.
Grænsen |
Det nationale fællesskab |
---|---|
Åben, ingen kontrol |
|
Sporadisk grænsekontrol |
|
Fast kontrol ved de store overgange |
|
Permanent grænsekontrol |
|
Totalt lukket, mur |
D: Undersøg og kom med forskellige eksempler på, hvilken betydning en nationalstats grænse har for både statens og den enkelte borgers opfattelse af tilhørsforhold.
E: Se TED Talken med Alexandra Auer.
Besvar – bl.a. med baggrund i den følgende opgaver:
Forklar hvorfor der er en tæt sammenhæng mellem den fysiske grænse og den mentale grænse.
Forhold dig til disse årsagssammenhænge:
Fysisk grænse > Mental grænse > National identitet/ nationalt fællesskab
Vurder betydning af årsagssammenhængene. Kom bl.a. ind på følgende
- Er national identitet/ nationalt fællesskab vigtigt?
- Kan ”fysisk grænse” skiftes ud med andre ting?
- Er det nødvendigt med en grænse eller et modsætningsforhold for at skabe et stærkt nationalt fællesskab?