Kresten Andresens breve. Musik og film - brugt til at belyse forskellige sider af indholdet i Kresten Andresens breve til sin familie under Første verdenskrig.
Formål: Du får indsigt i Første Verdenskrig gennem Kresten Andresens breve og Malm Musiks fortolkninger
Forudsætninger: Du skal kende til Malm Musik og det lyriske og musikalske univers, der fortolker Kresten Andresens breve ind i et moderne og nutidigt formsprog.
Det er derudover et grundvilkår, at du kender til Første Verdenskrig: Baggrund, forløb og afslutning.
I følgende skal du sammenligne bestemte passager og temaer i filmen med Krestens dagbøger og breve samt Malms lyriske og musikalske univers.
Tema 1: Militærtræning - kaserne
Lyt til sangen (Malmmusik) “Klar og blå” og læs det tilhørende dagsbogsopslag fra den 13. august 1914.
Se dernæst "All quiet on the west front” minuttal: 30-44 (Se filmen nederst)
Besvar dernæst spørgsmålene nedenfor om forskelle og ligheder mellem sang/kilde og filmklip:
- Undersøg hvordan livet i kasernen beskrives??
- Beskriv hvordan forholdet til de overordnede er? Udvikler det sig?
Tema 2: Ved fronten
Lyt til sangen “Kammerat Maritz” og læs det tilhørende dagbogsopslag fra den 30. april 1915 samt sangen “Trommeild” og dagbogsopslaget den 5. august 1916
Se dernæst “All quiet on the western front”, minuttal: 53-60 (Se filmen nederst)
Besvar dernæst spørgsmålene nedenfor om forskelle og ligheder mellem sang/kilde og filmklip:
- Hvordan beskrives livet ved fronten?
- Hvordan forholder soldaterne sig konkret til kampen ved fronten?
Tema 3: Kampmoral
Genhør sangen "På bunden af min sjæl" og læs det tilhørende dagbogsopslag fra den 18. december 1915
Se dernæst “All quiet on the western front”, minuttal 1:30-1:33 (Se filmen nederst)
Besvar dernæst spørgsmålene nedenfor om forskelle og ligheder mellem sang/kilde og filmklip:
- Beskriv hvordan soldaterne forholder sig til "selve meningen med krigen"?
- Se dernæst på soldaternes kampmoral: hvordan er den påvirket af deres opfattelse af krigens nødvendighed?
- På hvilken måder kan du beskrive soldaternes syn på fjenden?
Tema 4: Lokalbefolkning
Genhør sangen "Fleur" og læs det tilhørende dagbogsopslag fra den 21. september 1915.
Se dernæst “All quiet on the western front”, minuttal 1:33-1:44 (Se filmen nederst)
Besvar dernæst spørgsmålene nedenfor om forskelle og ligheder mellem sang/kilde og filmklip:
- Konkretiser hvilke forskelle/ligheder du kan finde mellem sang/dagbogsopslag og filmklippet? Her specielt om den måde lokalbefolkningen beskrives på.
Erich Maria Remarque på Vestfronten
Foto: Wikimedia Commons