Tilbage til temalisten

Integration i en omskiftelig verden

Flertal, mindretal, minoritet - samfundsudvikling

Formål:  Du får redskaber til at komme tættere på begrebet “tilhørsforhold” og integration i kulturmødet mellem danskere, der findes i mange modeller. Et kulturmøde kan lykkes, hvis man fokuserer på at tage det bedste fra begge kulturer. 

Netop denne credo – at tage det bedste fra begge kulturer – er ofte løsningen på de små og store udfordringer der er i kulturmødet.  Du kommer til at fokusere på, hvad du kan vælge til, så kulturmødet bliver berigende, ikke begrænsende.

Forudsætninger: Du skal vide noget om, hvordan og på hvilke præmisser integration og kulturmødet finder sted i det danske samfund og hvad begreber som f.eks. tilhørsforhold betyder i denne forbindelse. 

Ellaha

På billedet ser du Ellaha, der er en af de 15 unge, der fortæller deres historie i bogen "Danskerne findes i mange modeller
– portrætter af 15 unge med bindestregsidentitet".

I det følgende skal du arbejde med afsæt i Ellaha - en af 15 personer i bogen: Malene Fenger-Grøndahl, Danskerne findes i mange modeller. Frydenlund 2021.
Teksten bringes med forlagets og forfatters tilladelse

Opgave 1:

  1. Hvem er Ellaha? Hvordan har hendes integrationsproces været? 
  1. Hvad handler historien om hendes madpakke om?  
  1. Hvordan forsøger familien at tilpasse sig det danske samfund? Er der tale om integration, assimilering eller segregation? 
  1. Hvorfor siger Ellaha at hun får ondt i maven af at spise bacon? Hvad fortæller historien os om symbolsk vold? 
  1. Hvordan viste kulturforskellene sig i folkeskolen, og hvor kan I finde eksempler på den symbolske vold i uddannelsessystemet? 
  1. Hvordan er Ellahas selvopfattelse? Vil den lede til assimilering eller integration? 
  1. Hvorledes påvirker danskernes syn på Ellaha hendes liv?  
  1. På hvilke områder har Ellaha oplevet racisme? Både hverdags-, hygge- og mere voldsom racisme? 
  1. Beskriv Hvad Ellaha selv gør for, at kulturmødet bliver berigende og ikke begrænsende
  1. Hvad kan du lære af ovenstående om, hvad man kan gøre for at styrke integrationen?

Opgave 2:

  1.   Identificer push-pull faktorer og integrationsbegreberne i Ellahas historie.  
  1.   Find dernæst en græsrodsorganisation, der arbejder med integration og undersøg, om dens arbejde med integration matcher Ellahas integrationsudfordringer.
  1.  Du skal diskutere begrebet “tilhørsforhold” i en analyse af migranters, flygtninges og immigranters forhold til deres nye omgivelser, dvs. modtagerlandet, som de befinder sig i midlertidigt eller permanent, samt en analyse af de samme gruppers forhold til de steder, de kommer fra.

Opgave 3:

  1.  Brug klassesamfund.dk til at stille skarpt på de forskellige klasser i samfundet - indplacer Ellaha i denne analyse.