Hvordan kan borgerinitiativet i EU udvikle demokratiet
Formål: At få en generel forståelse for, hvad et borgerinitiativ går ud, hvordan det kan udmønte sig og hvilken demokratisk betydning det har. At få en indsigt i EU’s dilemma i forhold til nationale mindretal.
Forudsætninger: Du skal kende til EU's struktur og traktatgrundlaget for Borgerinitiativ. Du skal desuden vide noget om forskellige demokratiopfattelser.
Opgaven kan indgå i et samspil med fag som historie, matematik og sprogfagene
Kampagnebillede for Minority Safepack
Foto: EU
A: Forklar proceduren for, hvordan et Borgerinitiativ kan gennemføres. Bearbejd de krav, der er forbundet med et få et Borgerinitiativ accepteret.
B: Forklar hvad Minority Safepack dækker over og hvorfor den europæiske mindretalsorganisation FUEN tog initiativ til dette Borgerinitiativ.
C: Undersøg hvordan EU har taget imod Minority Safepack. Kom bl.a. ind på ansvarsfordelingen mellem Parlamentet og Kommissionen. Kom desuden ind på hvordan henholdsvis Kommissionen og FUEN udlægger resultatet.
D: Kommissionen er blevet beskyldt for ikke at tage Borgerinitiativ alvorligt. Diskuter hvorvidt der er noget om denne kritik. Inddrag bl.a. EU's demokratiske dilemma.
E: Vurder om Minority Safepack har været arbejdet værd for FUEN og kom på den baggrund med nogle anbefalinger i forhold til, hvad der skal til for at komme igennem med et Borgerinitiativ.
F: Sammenlign EU's Borgerinitiativ med den danske mulighed for Borgerforslag. Inddrag evt. også Borgertinget på klimaområdet.
G: Vurder hvilken betydning den form for borgerinddragelse har for demokratiet.